Dienstende leiders zetten anderen boven zichzelf en zijn bereid offers te brengen voor het grotere goed. Vijf kenmerken vallen op voor dienende leiders. Welke van hen bezit u? Het bericht van vandaag is van Vijay Eswaran, auteur van Two Minutes from the Abyss (KLIK HIER om uw exemplaar te krijgen). Leiderschap gaat niet over mensen vertellen wat ze moeten doen. Een echte leider is iemand die weet hoe hij moet dienen. Dienend leiderschap betekent verschillende dingen voor verschillende mensen. De filosofie die mij het meest na aan het hart ligt, een die ik op jonge leeftijd van mijn vader heb geleerd, is ‘dienst boven zichzelf’. Ik zag hem onvermoeibaar werken om andere mensen te ontwikkelen en zich te concentreren op wat hij zou kunnen doen om onbaatzuchtig te helpen. Een echte dienende leider zijn, is de behoeften van anderen boven die van jezelf stellen ten dienste van een groter doel. Ik ben opgegroeid sterk beïnvloed door boeken over het leven en de filosofieën van grote dienende leiders zoals Mahatma Gandhi, Nelson Mandela en Moeder Teresa. Dit waren gewone mensen die buitengewone leiders werden omdat ze hun doel in dienst van anderen vonden – die hun hele leven wijden aan een doel dat groter is dan zijzelf. Dus wat onderscheidt dienende leiders van andere soorten leiders? Ik vind deze vijf kwaliteiten eruit springen. Zorg John Maxwell zei ooit: “Het kan ze niet schelen hoeveel je weet, totdat ze weten hoeveel je om je geeft.” Ik ben er sterk van overtuigd dat een organisatie niet wordt bepaald door haar producten of haar blitse marketing. De mensen die voor de organisatie werken, zijn de echte troeven. Een leider die voor zijn of haar mensen zorgt, hoeft zich nooit zorgen te maken over een slechte klantenservice. Wanneer u voor uw mensen zorgt, zullen zij ook voor uw klanten zorgen. Dienstende leiders erkennen dat u op deze aarde bent geplaatst naast andere reizigers op deze levensreis met een doel. Dat geen van hen door toeval in uw cirkel van invloed komt en dat u uiteindelijk uw cirkel van zorg moet uitbreiden met iedereen die u kent en ontmoet. Dienaarsleiders geven zorg zonder beperking, zonder dwang, zonder voorwaarden. Helderheid van visie Ken Blanchard zegt in zijn boek Servant Leader: “Dienend leiderschap begint met een duidelijke en meeslepende visie op de toekomst die passie opwekt bij de leider en toewijding bij degenen die volgen.” Om uw doel te begrijpen en u te concentreren op uw doelstellingen, is een heldere visie van cruciaal belang. Als u eenmaal duidelijk bent over de visie, is het belangrijk dat u deze aan uw team communiceert en hen verenigt om een gemeenschappelijk doel te bereiken. Wanneer uw team kan zien dat hun leider weet waar ze naartoe gaan en wat ze doen, is de kans groter dat ze bij elke stap betrokken en betrokken zijn. Je moet je realiseren dat wanneer je binnen bent. dienstbaarheid aan anderen, maak je uiteindelijk deel uit van een groots masterplan. Als een dienende leider, kent iedereen zijn rol als je een duidelijke visie geeft en voelt het alsof zijn of haar rol belangrijk is om de visie te bereiken. Kernwaarden Waarden zijn de pijlers die ondersteunen de hele structuur van dienend leiderschap. Uw kernwaarden bepalen wie u bent als bedrijf en wie u bent als leider. Kernwaarden zijn het DNA dat uw organisatie drijft. Eerlijkheid, waarheid, mededogen en acceptatie zijn enkele van de intrinsieke kernwaarden die door dienende leiders overal ter wereld worden gedeeld. Een niet-aflatende toewijding aan deze waarden is een essentieel onderdeel van de filosofie van dienend leiderschap. Deze waarden zullen dienen als het licht dat de onvermijdelijke duisternis op het pad naar uw visie verdrijft. Kernwaarden zijn geen marketingkreten. Ze moeten vertegenwoordigen wat echt belangrijk is voor de cultuur van uw organisatie – voor de structuur en waar het echt voor staat. Toewijding aan groei De grootste investering die u in uw mensen kunt doen, is uw tijd . Als je ze de tijd geeft om hen te helpen zich zowel professioneel als persoonlijk te ontwikkelen, toont dat oprechte interesse in hen als individu. Ze weten dat ze niet alleen maar radertjes in een wiel zijn die bijdragen aan het resultaat. Daarbij kan een talentscan bij medewerkers enorm helpen om talenten te ontdekken voor individuele groei. Dienstgevende leiders helpen hun mensen het beste uit zichzelf te halen en een cultuur van groei in hun organisatie te creëren. Een wil tot opoffering creëren Historisch gezien koos bijna elke dienende leider er niet voor om te leiden. Ze hadden het leiderschap op zich genomen. Zij waren degenen die het meest bereid waren om op te offeren, op te geven, zich over te geven en alles te doen wat nodig was om de doelen voor het grotere goed te bereiken. De bereidheid om alles op te offeren voor hun zaak is een krachtig hulpmiddel dat alles verenigt. degenen binnen de kudde, terwijl ze hen inspireren en motiveren tot meer succes. Uiteindelijk zal succes altijd nauwgezet een prijs innen. Deze prijs moet onderweg of zelfs in zeldzame gevallen achteraf worden betaald. Het is onvermijdelijk en moet worden erkend als een praktische overweging van elke leider bij het ontwikkelen van hun strategie.
|
https://me-scan.nl |